Filtr cząstek stałych służy do oczyszczania spalin. Cząstki stałe to pozostałości po niepełnym spalaniu paliwa w silnikach wysokoprężnych. Są one bardzo szkodliwe dla zdrowia, więc powstały przepisy nakazujące zakładanie odpowiednich filtrów. Producenci nowoczesnych samochodów z silnikiem diesla montują w układach wydechowych filtr DPF lub FAP.
Zasada działania FAP
W większości aut znajdują się tzw. suche filtry cząstek stałych – DPF. Samochody wysokoprężne produkcji francuskiej wyposażane są w filtry typu FAP, w którym zastosowany jest płynny środek chemiczny obniżający temperaturę samozapłonu sadzy. Cząstki sadzy wychwytywane są przez mikrokanaliki ceramicznego rdzenia zrobionego z węglika krzemu. Kiedy samochód jedzie na trasie z dużą prędkością, temperatura spalin dochodzi nawet do 600 st. C, i wtedy cząstki stałe są dopalane – na tym polega regeneracja pasywna. Podczas jazdy na krótszych dystansach komputer uruchamia mechanizm regeneracji aktywnej działający tak jak w DPF. Polega on na wtrysku dodatkowej porcji oleju napędowego, dzięki czemu podnosi się temperatura spalin i sadza zostaje dopalona. Sadza może być również wypalona przy niższej temperaturze, gdyż FAP posiada dodatkowo zbiornik z katalizatorem. Płyn ten jest mieszany z paliwem, co pozwala na obniżenie temperatury samozapłonu sadzy nawet do 100 st. C. Jest to korzystne podczas jazdy z mniejszymi prędkościami.
Wymiana lub regeneracja filtra
Zgodnie z założeniami producenta filtr FAP musi być okresowo wymieniany – średnio po przebyciu od 120 do 160 tys.km. Jeśli wcześniej ulegnie on zapchaniu, informuje o tym zapalenie się kontrolki wskazującej niski poziom płynu katalitycznego. Trzeba wtedy uzupełnić płyn. Dla utrzymania filtra a dobrym stanie, wskazana jest częsta regeneracja filtra DPFaktywna. Przebiega ona podczas nieprzerwanej jazdy na trasie przez kilkanaście minut z prędkością co najmniej 70 km/godz. Zapchany filtr można wymienić na nowy, albo poddać regeneracji w warsztatach serwisowych za pomocą środków chemicznych albo poprzez wypalanie w piecu indukcyjnym.Zdarzają się też innego rodzaju awarie filtra FAP jak uszkodzenia czujników, przewodów, zbiornika albo pompy katalizator. Rodzaj awarii na ogół może być wykryty jedynie za pomocą urządzeń diagnostycznych ze specjalistycznym oprogramowaniem.
Pomimo, że z konserwacją filtra FAP wiążą się często spore koszty, nie warto go usuwać z pojazdu. Jest to niezgodne z prawem, a ponadto mogą się pojawić problemy techniczne w innych układach samochodu.
Napisano przy pomocy: dpfecoserwis.pl Dziękuję za wsparcie merytoryczne.